Μετά τη σύσταση μιας υποεπιτροπής για τη διερεύνηση της κύριας οντότητας για την αγορά και στη συνέχεια τη συντήρηση του στρατιωτικού εξοπλισμού του Ηνωμένου Βασιλείου τον Ιανουάριο του 2023, η Επιτροπή Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου (UDC) δημοσίευσε τα ευρήματά της στις 16 Ιουλίου, στα οποία περιέγραψε το σύστημα με καθόλου αβέβαιους όρους:Είναι χαλασμένο – και ήρθε η ώρα να το φτιάξετε.»
Καθώς ο κόσμος βρίσκεται στη λαβή ενός τεταμένου γεωπολιτικού περιβάλλοντος, η ζήτηση για τα πιο προηγμένα οπλικά συστήματα έχει εκτοξευθεί στα ύψη (λογοπαίγνιο). Αυτό έσπασε μια διαρκή περίοδο σχετικής ειρήνης, κατά την οποία η άμυνα, ιδιαίτερα στα δυτικά, είχε γίνει νυσταγμένη και παραμελημένη. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει τώρα ο στρατός είναι η επαναφορά των ενόπλων δυνάμεων σε ένα κατάλληλο επίπεδο αποτροπής που ταιριάζει σε μια νέα, λεγόμενη «επικίνδυνη δεκαετία».
Στο χείλος της νέας εποχής των συγκρούσεων, τώρα ρωτάμε ποια συστήματα μπορούν να δώσουν στην Ευρώπη το πλεονέκτημα έναντι της ρωσικής ή κινεζικής επιθετικότητας, ενώ έχουμε κατά νου το κόστος, το χρονοδιάγραμμα και τη δυνατότητα. Αυτοί είναι τρεις θεμελιώδεις παράγοντες με τους οποίους η άμυνα πρέπει να αντιμετωπίσει εάν τα έθνη θέλουν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά.
Στην έκθεσή του, το UDC ισχυρίστηκε: «ανακαλύψαμε ένα σύστημα προμηθειών του Ηνωμένου Βασιλείου το οποίο είναι εξαιρετικά γραφειοκρατικό, υπερβολικά στρωματοποιημένο, πολύ βαρύ, με ασυνεπή προσέγγιση στην ασφάλεια, πολύ κακή λογοδοσία και μια κουλτούρα που φαίνεται θεσμικά απεχθής στην ατομική ευθύνη.
“[The committee does] συμφωνώ με τα προηγούμενα συμπεράσματα της Επιτροπής Δημοσίων Λογαριασμών από τον Νοέμβριο του 2021 ότι το σύστημα προμηθειών μας είναι πράγματι «χαλασμένο». Πιστεύουμε ότι το σύστημα χρειάζεται τώρα μεγάλη, συνολική μεταρρύθμιση».
Εξισορρόπηση κόστους, χρόνου και ικανότητας
«Χρειαζόμαστε ένα σύστημα που δίνει πολύ μεγαλύτερη αξία στον χρόνο, προωθεί την αίσθηση του επείγοντος παρά θεσμικού λήθαργου και αποτρέπει τις ατελείωτες «απαιτήσεις ερπυσμού» από τον δικό μας στρατό», τονίζεται στην έκθεση.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου υπερηφανεύεται ως ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη και ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής στρατιωτικής βοήθειας στην Ουκρανία στον κόσμο. Από τα κύρια άρματα μάχης Challenger 2 έως τους πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς Storm Shadow, ο δυτικός δωρητής έχει ξεπεράσει την αξία των 4,6 δισεκατομμυρίων λιρών σε κρίσιμη στρατιωτική βοήθεια, σύμφωνα με Βιβλιοθήκη της Βουλής των Κοινοτήτων κανω ΑΝΑΦΟΡΑ.
Ωστόσο, η εξισορρόπηση της αόριστης δέσμευσής της να υποστηρίξει έναν παρατεταμένο πόλεμο στην Ανατολική Ευρώπη και παράλληλα να ξαναγεμίσει τα δικά της πολεμικά αποθέματα ήταν ένα αυξανόμενο πρόβλημα για τις Ένοπλες Δυνάμεις του Ηνωμένου Βασιλείου. Ενώ το ΝΑΤΟ έχει αναδιαρθρωθεί για να διατηρήσει εξοπλισμό και πόρους, το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει σε μια τρύπα από την οποία δεν μπορεί να ξαναβγεί στην επιφάνεια.
Το UDC διαπίστωσε ότι αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι οι απαιτήσεις του στρατού βασίζονται σε «εξαιρετικές προμήθειες».
Οι «εξαιρετικές προμήθειες» είναι ο εχθρός της ταχύτητας και του χρόνου. Ο υπερβολικός προσδιορισμός ενός εξοπλισμού δημιουργεί καθυστερήσεις και πιέσεις στον προϋπολογισμό. Οι εξαιρετικές προμήθειες επίσης γενικά οδηγούν σε μεγαλύτερο κόστος και επομένως μικρότερη μάζα». πρότεινε η έκθεση. «Αντίθετα, το Front Line Commands και το DE&S θα πρέπει να στοχεύουν σε ένα μοντέλο «σπιράλ ανάπτυξης» ως προεπιλογή».
Το Defense Command Paper Refresh παρέχει λύσεις;
Παρά την έλλειψη πρόσθετων πλατφορμών στη γη, τη θάλασσα και τον αέρα, ή ακόμη και στο διάστημα, μια πιθανή συμπερίληψη θα μπορούσε να είναι η πιο σημαντική του DCP 2023: αυτή της μεταρρύθμισης εξαγορών.
Το Υπουργείο Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου (MoD) είναι ένα τμήμα που αποτυγχάνει να δαπανήσει τον σημαντικό προϋπολογισμό του (άνω των 45 δισεκατομμυρίων λιρών το 2021/2022) με αποτελεσματικό τρόπο, αφήνοντας ευρωπαίους εταίρους όπως η Γαλλία προφανώς να κερδίζουν περισσότερα χρήματα. Αντίθετα, το Υπουργείο Οικονομικών θα θέσει σε εφαρμογή πρακτικές για να διασφαλίσει ότι τα προγράμματα παραδίδονται ταχύτερα, χρησιμοποιώντας πιο ανοιχτή αρχιτεκτονική και σπειροειδή ανάπτυξη.
«Αυτό είναι επίσης μια πολιτική επιταγή, καθώς, εάν η Άμυνα πρόκειται να αποκτήσει τους αυξημένους πόρους που πιστεύουμε ακράδαντα ότι πραγματικά χρειάζεται, μεταξύ άλλων μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα – και όχι λιγότερο από ένα Υπουργείο Οικονομικών κουρασμένο από χρόνια πολλαπλών αποτυχιών προμηθειών υψηλού προφίλ – τότε το Υπουργείο Άμυνας πρέπει τώρα να «τακτοποιήσει το δικό του σπίτι», για να κάνει μια πειστική υπόθεση ότι τα χρήματα.
«Καθώς η προμήθεια και η επακόλουθη υποστήριξη εξοπλισμού αντιπροσωπεύουν πλέον το ήμισυ του συνολικού ετήσιου προϋπολογισμού του Υπουργείου Ανάπτυξης, εάν αυτός ο τομέας δεν μπορεί να καθοριστεί πειστικά, αυτοί οι πρόσθετοι πόροι είναι απίθανο να φτάσουν ποτέ στην κλίμακα που είναι πραγματικά απαραίτητη για τη διασφάλιση της εθνικής μας ασφάλειας, καθώς εξελίσσεται ο αιώνας μας», υποστήριξε η έκθεση της επιτροπής.
«Οι ισχυρισμοί ότι το Υπουργείο Εξωτερικών θα επενδύσει πάνω από 6,6 δισεκατομμύρια £ σε προηγμένη έρευνα και ανάπτυξη [R&D] Οι προσπάθειες να «αξιοποιηθούν οι ευκαιρίες που παρουσιάζουν οι νέες και αναδυόμενες τεχνολογίες» στερούνται κάποιας βαρύτητας ενόψει των αυξανόμενων αποδεικτικών στοιχείων σπατάλης κεφαλαίων», δήλωσε ο Tristan Sauer, αναλυτής αεροδιαστημικής και άμυνας της GlobalData.
«Τέτοια κραυγαλέα έλλειψη πρόβλεψης και οικονομική κακοδιαχείριση υπονομεύει σοβαρά την αξιοπιστία των μελλοντικών προσπαθειών Ε&Α του Υπουργείου Ανάπτυξης, καθώς οι βασικοί εταίροι του κλάδου μπορεί να αποδειχθούν λιγότερο πρόθυμοι να συμμετάσχουν σε ορισμένες μεγάλης κλίμακας προσπάθειες Ε&Α χωρίς επαρκείς εγγυήσεις για μελλοντικές προμήθειες».