Οι επιθέσεις των Χούτι που συγκλονίζουν εμπορικές διαδρομές στην Ερυθρά Θάλασσα πιθανότατα δεν θα τελειώσουν σύντομα. Εδώ είναι τι μπορεί να συμβεί στη συνέχεια

Στρατιωτικό ελικόπτερο των Χούτι πετά πάνω από το φορτηγό πλοίο Galaxy Leader στην Ερυθρά Θάλασσα σε αυτή τη φωτογραφία που κυκλοφόρησε στις 20 Νοεμβρίου 2023.

Στρατιωτικά Μέσα Χούτι | Μέσω Reuters

Οι επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους από μαχητές Χούτι που εδρεύουν στην Υεμένη έχουν ανατρέψει τη ναυτιλία μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ, μια στενή πλωτή οδό μέσω της οποίας διέρχεται περίπου το 10% του παγκόσμιου εμπορίου.

Η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ το Σαββατοκύριακο δήλωσε ότι κατέρριψε «14 μη επανδρωμένα εναέρια συστήματα που εκτοξεύτηκαν ως κύμα drone από περιοχές της Υεμένης που ελέγχονται από τους Χούτι». Μια μέρα αργότερα, η πετρελαϊκή BP ανακοίνωσε ότι θα «παύσει προσωρινά» όλες τις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, μετά από παρόμοιες αποφάσεις των ναυτιλιακών κολοσσών Maersk, MSC, Hapag-Lloyd και CMA CGM.

Το Πεντάγωνο ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι σχηματίζει έναν συνασπισμό θαλάσσιας ασφάλειας με συμμάχους για να αντιμετωπίσει την απειλή και να παρέχει προστασία στους φορτωτές, οι οποίοι από την Τρίτη είχαν εκτρέψει φορτίο αξίας άνω των 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα.

Πολλά δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία που κανονικά διέρχονται μέσω της Διώρυγας του Σουέζ στον Ινδικό Ωκεανό επαναδρομολογούνται στην ήπειρο της Αφρικής, γεγονός που προσθέτει 14 έως 15 ημέρες κατά μέσο όρο στα θαλάσσια ταξίδια. Η διεθνής εταιρεία logistics DHL προειδοποίησε ότι «η εκτροπή θα αυξήσει σημαντικά τους χρόνους διέλευσης μεταξύ Ασίας και Ευρώπης και θα απαιτήσει από τις ναυτιλιακές γραμμές να αυξήσουν την προγραμματισμένη χωρητικότητα».

Οι αλλαγές έχουν ήδη εκτοξεύσει τα ασφάλιστρα στα πλοία και έχουν συμβάλει στην άνοδο των τιμών του πετρελαίου. Και η στρατιωτική δύναμη των ΗΠΑ στην περιοχή μπορεί να μην είναι αρκετή για να καταστείλει τις αναταραχές.

«Μια ειδική ναυτική ομάδα εργασίας θα είναι σε θέση να αναχαιτίζει αποτελεσματικότερα επιθέσεις με drone και πυραύλους και να αποτρέπει επιχειρήσεις επιβίβασης, αλλά η ομάδα εργασίας δεν θα μπορεί να βρίσκεται παντού ταυτόχρονα», δήλωσε ο Ryan Bohl. Ανώτερος αναλυτής στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική στο Rane, δήλωσε στο CNBC.

«Εφόσον υπάρχει σημαντικός αριθμός πολιτικών πλοίων που κινούνται σε αυτήν την περιοχή, οι Χούτι θα έχουν πολλούς στόχους για να διαλέξουν».

Αλλά ποιοι είναι οι μαχητές που επιτίθενται στα πλοία και γιατί το κάνουν; Και ένας συνασπισμός ναυτικής ασφάλειας υπό την ηγεσία των ΗΠΑ θα είναι αρκετά αποτελεσματικός ώστε να καταστήσει τους εμπορικούς δρόμους της Ερυθράς Θάλασσας ασφαλείς για το εμπόριο ξανά;

Διαβάστε  Οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν εμπόδια το επόμενο έτος για την αντιπυραυλική άμυνα του Γκουάμ, προειδοποιούν οι ειδικοί

Ποιοι είναι οι Χούθι;

Οι Χούτι είναι μια σιιτική αίρεση του Ισλάμ που ονομάζεται Ζαϊντί Μουσουλμάνοι, μια μειονότητα στην κυρίως σουνιτική Υεμένη, της οποίας οι ρίζες πηγάζουν εκατοντάδες χρόνια πίσω. Εμφανίστηκαν ως πολιτική και μαχητική οργάνωση τη δεκαετία του 1990, αντιτιθέμενοι στην κυβέρνηση της Υεμένης για θέματα όπως η διαφθορά, η επιρροή των ΗΠΑ και η αντιληπτή κακομεταχείριση της ομάδας τους.

Αφού διεξήγαγαν εξεγέρσεις κατά του κράτους από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 και μετά, οι Χούθι αξιοποίησαν την αστάθεια που ακολούθησε την Αραβική Άνοιξη του 2011 για να αυξήσουν τους οπαδούς τους. Το 2003, επηρεασμένοι από τη λιβανέζικη σιιτική μαχητική οργάνωση Χεζμπολάχ, υιοθέτησαν το επίσημο σύνθημα: «Ο Θεός είναι ο μεγαλύτερος, θάνατος στην Αμερική, θάνατος στο Ισραήλ, κατάρα στους Εβραίους, νίκη στο Ισλάμ».

Οι υποστηρικτές του κινήματος των Χούθι φωνάζουν συνθήματα καθώς παρευρίσκονται σε συγκέντρωση για τον εορτασμό της 4ης επετείου της στρατιωτικής επέμβασης υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας στον πόλεμο της Υεμένης, στη Σαναά της Υεμένης, στις 26 Μαρτίου 2019.

Khaled Abdullah | Reuters

Το 2014, οι αντάρτες Χούθι κατέλαβαν την πρωτεύουσα Σαναά, πυροδοτώντας έναν πόλεμο με τη Σαουδική Αραβία και την υποστηριζόμενη από τη Δύση κυβέρνηση της Υεμένης. Ένας αραβικός συνασπισμός υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας το 2015 εξαπέλυσε μια επίθεση κατά της Υεμένης, η οποία συνέχισε να δημιουργεί αυτό που ο ΟΗΕ αποκάλεσε μια από τις χειρότερες ανθρωπιστικές κρίσεις στον κόσμο.

Ο πόλεμος συνεχίζεται μέχρι σήμερα με περιορισμένες εκεχειρίες και οι Χούτι έχουν εξαπολύσει εκατοντάδες επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και βλήματα στη Σαουδική Αραβία από τότε που ξεκίνησε, με πολλά από τα όπλα που φέρεται να παρέχονται από το Ιράν.

Οι Χούτι ελέγχουν τώρα το μεγαλύτερο μέρος της Υεμένης, συμπεριλαμβανομένης της Σαναά και του σημαντικού λιμανιού της Χοντέιντα στην Ερυθρά Θάλασσα, και οι τάξεις τους έχουν επεκταθεί μαζικά μαζί με τις στρατιωτικές τους ικανότητες, με τη σημαντική βοήθεια του Ιράν.

Κάποιοι αποκαλούν την ομάδα πληρεξούσιο του Ιράν, αλλά πολλοί ειδικοί στην Υεμένη λένε ότι δεν είναι άμεσος πληρεξούσιος της Ισλαμικής Δημοκρατίας. Αντίθετα, οι δύο έχουν μια αμοιβαία επωφελή σχέση, αλλά οι Χούτι επιδιώκουν τα δικά τους συμφέροντα, τα οποία συχνά ευθυγραμμίζονται με αυτά του Ιράν, και απολαμβάνουν τη στρατιωτική και οικονομική υποστήριξη της Τεχεράνης.

Διαβάστε  Μαχητικό αεροσκάφος που λειτουργεί με AI θα πετάξει τον γραμματέα της Πολεμικής Αεροπορίας σε δοκιμαστική λειτουργία

Γιατί επιτίθενται σε φορτηγά πλοία;

Οι Χούτι της Υεμένης έχουν ξεκαθαρίσει την πρόθεσή τους να στοχοποιήσουν ισραηλινά πλοία και οποιαδήποτε πλοία κατευθύνονται προς ή από το Ισραήλ, ως αντίποινα για τον πόλεμο της χώρας στη Γάζα που έχει σκοτώσει μέχρι στιγμής περισσότερους από 20.000 ανθρώπους εκεί και έχει προκαλέσει ανθρωπιστική καταστροφή. Το Ισραήλ ξεκίνησε την επίθεσή του στις 7 Οκτωβρίου, αφού η παλαιστινιακή μαχητική ομάδα Χαμάς πραγματοποίησε μια βάναυση τρομοκρατική επίθεση που σκότωσε περίπου 1.200 ανθρώπους στο νότο του Ισραήλ και πήρε άλλους 240 ομήρους.

Παρόμοια drones και πύραυλοι εμφανίζονται σε μια πλατεία στις 7 Δεκεμβρίου 2023 στη Σαναά της Υεμένης.

Μοχάμεντ Χαμούντ | Getty Images

Μέχρι στιγμής, οι Χούτι έχουν αναπτύξει μη επανδρωμένα αεροσκάφη άμεσης επίθεσης, πυραύλους κατά πλοίων, ακόμη και έχουν καταλάβει σωματικά ένα εμπορικό πλοίο μέσω προσγείωσης ελικοπτέρου. Και δεν σκοπεύουν να σταματήσουν.

Mohammed al-Bukaiti, α Ανώτερος πολιτικός αξιωματούχος των Χούτι, δήλωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου την Τρίτη: «Ακόμα και αν η Αμερική καταφέρει να κινητοποιήσει ολόκληρο τον κόσμο, οι στρατιωτικές μας επιχειρήσεις δεν θα σταματήσουν εκτός εάν σταματήσουν τα εγκλήματα της γενοκτονίας στη Γάζα και επιτρέψουν να εισέλθουν τρόφιμα, φάρμακα και καύσιμα στον πολιορκημένο πληθυσμό της. ανεξάρτητα από τις θυσίες μας κοστίζει».

Τι συμβαίνει μετά?

Ο ναυτικός συνασπισμός υπό την ηγεσία των ΗΠΑ, ο οποίος εξακολουθεί να σχηματίζεται, “είναι συλλογικά ικανός να αναπτύξει μια σημαντική θαλάσσια δύναμη στην Ερυθρά Θάλασσα”, δήλωσε ο Sidharth Kaushal, ερευνητής θαλάσσιας ενέργειας στο Royal United Services Institute με έδρα το Λονδίνο. . Άλλα μέλη του πολυεθνικές πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν το Ηνωμένο Βασίλειο, το Μπαχρέιν, τον Καναδά, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία και την Ισπανία.

«Όπως είδαμε με την πρόσφατη δραστηριότητα του USS Carney στην περιοχή, τα σύγχρονα πλοία μπορούν να παρέχουν σημαντική προστασία τόσο στον εαυτό τους όσο και σε άλλα πλοία σε ένα θέατρο από αεροπορικές και πυραυλικές απειλές», είπε ο Kaushal, αναφερόμενος στο αμερικανικό αντιτορπιλικό κατευθυνόμενων πυραύλων που καταρρίφθηκε. 14 drones το Σάββατο.

Το Galaxy Leader, που καταλήφθηκε πρόσφατα από την Υεμένη, εμφανίζεται σε κοντινές δορυφορικές εικόνες κοντά στη Χοντέιντα της Υεμένης.

Διαβάστε  Η Northrop συνδέει drones, πλοία σε επίδειξη συνδεδεμένου στόλου του Πολεμικού Ναυτικού

Maxar | Getty Images

Ωστόσο, η πρόκληση παραμένει, είπε ο Kaushal, λόγω του «σχετικά χαμηλού κόστους των drones και των πυραύλων» που στοχεύουν στη ναυτιλία και του γεγονότος ότι τα ναυτικά πλοία πρέπει να επιστρέψουν σε φιλικά λιμάνια για να επαναφορτώσουν τους αναχαιτιστές αεράμυνας.

Ένας άλλος σημαντικός κίνδυνος είναι η απειλή κλιμάκωσης. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για την εξάλειψη της απειλής των Χούτι είναι να επιτεθούν στις τοποθεσίες εκτόξευσης τους — κάτι που «δεν θα οδηγούσε αυτόματα σε περιφερειακή πυρκαγιά, αλλά θα μπορούσε να αυξήσει τους κινδύνους μιας», είπε ο Kaushal, προσθέτοντας ότι «δεν νομίζω ότι ούτε αυτό οι Χούτι και το Ιράν ή οι ΗΠΑ θέλουν μια ευρύτερη κλιμάκωση αυτή τη στιγμή».

Ο Corey Ranslem, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ναυτιλιακής ασφάλειας Dryad Global, αναμένει ότι η απειλή για τη ναυτιλία «θα συνεχιστεί στο άμεσο μέλλον όσο συνεχίζεται η σύγκρουση στη Γάζα», είπε στο CNBC.

“Ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο ο συνασπισμός υπό την ηγεσία των ΗΠΑ συνέρχεται, θα μπορούσαμε επίσης να δούμε το επίπεδο απειλής κατά της εμπορικής ναυτιλίας να μειώνεται εάν οι προσπάθειές τους είναι αποτελεσματικές”, είπε.

Η απάντηση των ΗΠΑ στην Ερυθρά Θάλασσα παρέχει αποτροπή, αλλά κινδυνεύει να διευρύνει τον πόλεμο: Μέγκαν Ο' Σάλιβαν του Χάρβαρντ

Ο Ranslem προβλέπει ελάχιστο οικονομικό αντίκτυπο βραχυπρόθεσμα. Ωστόσο, κάθε χρόνο πραγματοποιούνται “περίπου 35.000 κινήσεις πλοίων… κυρίως εμπορικές συναλλαγές μεταξύ Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Ασίας” στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ, είπε.

Αυτό σημαίνει ότι εάν οι απειλές συνεχιστούν, οι χώρες σε αυτές τις περιοχές θα μπορούσαν να δουν σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις. Η οικονομία του Ισραήλ θα μπορούσε επίσης να επηρεαστεί σοβαρά εάν περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες αρνηθούν να αναλάβουν φορτία που προορίζονται εκεί. δύο εταιρείες έχουν ήδη κάνει ακριβώς αυτό.

«Για τους Χούτι, η πρόκληση θα είναι να παρουσιάσουν αρκετή απειλή για να αποτρέψουν τις ναυτιλιακές εταιρείες να περάσουν από το Μπαμπ αλ-Μαντάμπ, αποφεύγοντας παράλληλα ενέργειες που θα μπορούσαν να προκαλέσουν μια συντριπτική στρατιωτική απάντηση από τον συνασπισμό υπό την ηγεσία των ΗΠΑ», δήλωσε ο Torbjorn Soltvedt. κύριος αναλυτής MENA στη Verisk Maplecroft.

«Οι Χούτι δεν χρειάζεται να εμποδίζουν φυσικά τα πλοία να περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα· χρειάζεται μόνο να προκαλέσουν αρκετή αναστάτωση ώστε να καταστήσουν απαγορευτικά τα ασφάλιστρα της θαλάσσιας ασφάλισης ή να υποχρεώσουν τις περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες να αναστείλουν τις δραστηριότητές τους εκεί».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.